2 Oct 2016

Papa ósemeczki :(

Ponieważ mam aparat (planuję zrobić oddzielny post o historii noszenia drutów ;) ) wiązało się to z zabiegiem usunięcia zębów mądrości, trochę żałuję, że tracę je przed maturą haha. W wakacje pozbyłam się dwóch ósemek u góry, dwa tygodnie temu, pierwszej dolnej... makabra.

Kiedy dowiedziałam się o tym, że te zabiegi będą niezbędne podeszłam do tego obojętnie, a potem trafiłam na fotel dentystyczny... Samo usuwanie zęba nie jest tragedią. Górny ząbek to 5 minut usuwania i... 3 dni bólu.

Szukałam informacji o profesjonalnych zaleceniach, ale w internecie znalazłam tylko fora, na których każdy wnosił nowe zdanie i własny wątek. Ja chciałam zebrać wszystko do kupy i uświadomić co Was czeka :)
Co można po takim zabiegu?

Przytoczę Wam i zinterpretuję co mówił mój chirurg (swoją drogą chcę go serdecznie polecić! Człowiek po medycynie i stomatologii, doskonale wie co robi. Jeśli jesteś z okolic Mińska Mazowieckiego polecam iść do gabinetu dentystycznego A-dent ❤) "picie za godzinę, jedzenie za 4 godziny. Zalecane są lody i jedzenie półpłynne. Nie wolno płukać tej strony jamy ustnej, spać na niej, ani nią gryźć." To najważniejsze zalecenia, które pamiętam.


 Tu pojawia się pytanie... Jak to przetrwać?

• Oszczędzaj się, naprawdę się oszczędzaj. Nadszedł czas na usprawiedliwione lenistwo. (Jupi! W końcu obejrzysz serial :p ) Odpoczynek jest bardzo ważny, podczas snu dziąsło się regeneruje, więc dużo śpij :)
• Świeża rana krwawi około dobę, musi więc się trochę zagoić. Po zabiegu, po pewnym czasie spokojnie zacznij pić wodę, jeść serki i lody. Powoli wrócisz do siebie :)
• Przez kolejne dni upewnij się czy już wszystko dobrze. Małymi(!) krokami wracaj do zwyczajnych nawyków. Nie rzucaj się na głęboką wodę.

W zależności od natężenia bólu możesz zacząć normalnie jeść po paru godzinach (usunęłam jedną ósemkę o 10, a o 16 jadłam tort urodzinowy). W najgorszym wypadku będziesz ciągnąć dietę parę dni, tak jak ja przy innej ósemce. Niestety dół jest gorszy niż góra i cztery dni byłam na głodówce. Serki, woda, soki i lody.


Dolegliwości i skutki uboczne
Przed zabiegiem dostałam formularz zawierający niebezpieczeństwa, które niesie ze sobą zabieg. Są częste i niegroźne, oraz rzadkie trochę poważniejsze. Nie jestem lekarzem (jedynie na biolchemie) więc opowiem Wam co mnie dotknęło, czyli to co dotyka przeciętnego Kowalskiego.

• szczękościsk - otwieranie buzi sprawia ból, wszystko kumuluje się w łączeniu żuchwy z czaszką - nie możesz mówić, ziewać ani się śmiać.
• bóle głowy - tego nie ominiesz, a chwilami nawet wydaje się, że rozsadzi czaszkę.
• obrzęk - jeśli kiedyś marzyłeś by być chomikiem to wystarczy usunąć ósemkę!
• suchy zębodół - skrzep zostaje wypłukany z rany i wszystko musi zrastać się od początku. Uważajcie na to! Całkowite zagojenie się rany bez skrzepu to około miesiąc.
• ropa - jeśli coś z jedzenia dostanie się do rany dojdzie do najścia ropy... dlatego uważaj co jesz i jak.

Jak widać skutki nie są zbyt przyjemne... Jeżeli dentysta Wam powie, że nie musicie usuwać ósemek - NIE RÓBCIE TEGO. Ból do zniesienia, ale kosztuje wiele wyrzeczeń (głodówka, leżenie w domu, nie można ćwiczyć ani pracować).
Życzę Wam żeby ósemki nigdy nie wyrosły! :D (to naprawdę dobre życzenie!)
Share:

3 comments:

  1. Ja mam ósemki i właśnie nie wiem czy usuwać, dentysta powiedziała że mogę ale nie jest to konieczne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeśli nie musisz i nie ma ryzyka, że w przyszłości Ci będą przeszkadzały - nie ma po co się męczyć 😭

      Delete
  2. Ceny aparatów na zęby mogą również zależeć od stopnia skomplikowania przypadku ortodontycznego i od tego, czy wymagane są dodatkowe procedury, takie jak ekstrakcje zębów czy leczenie problemów związanych z przygryzaniem. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o leczeniu skonsultować się z kilkoma ortodontami.

    ReplyDelete

Witam na moim Blogu!

Witam na moim Blogu!

Hej jestem Ania,

Mam 19 lat. Od niedawna kształcę swój warsztat pisarski w tym miejscu ;)

Popular Posts

Szukaj w tym blogu

Unordered List

Text Widget

Powered by Blogger.

Gallery